Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

15.2.2011 19:00

Auto*Mat

FILMOVÝ KLUB Ráno vstanu a změním svoje město Ovládáme město nebo město ovládá nás? Stáváme se automaty? Je pražský primátor spíše cyklista nebo populista? Jedeme v tom všichni? Inspirující, emotivní a vtipný dokumentární příběh režiséra Martina Marečka hledá hravým způsobem odpovědi na otázky související s životem ve městě, civilizací v pohybu a dobrodružnou cestou ke změně. Osobní příběh režiséra a jeho pokusu proměnit město kolem sebe.

Filmové promítání. Vstup zdarma.
Film: Auto*Mat, režie Martin Mareček, 2009, 90 minut

Proč tento film?
*Je jedno v jakém městě, metropoli nebo vesnici člověk žije. Všude by měl mít pocit, že místo, které je mu domovem, mu není přisouzeno v nezměněné podobě, ale že ho může sám tvarovat. Pokud vás napadají občas myšlenky, že vaše ulice není tím, čím by mohla být, že vaše město není pro vás - jeho obyvatele, ale pro nějakou záhadnou skupinu lidí, kterou vídáme občas v médiích, tak film AutoMat je pro vás povinnou filmovou docházkou!*
-Jiří Šebesta, Aerofilms

AutoMat je stylově různorodý film, kombinující žánr dokumentu, animace, hudebního klipu a home videa. Časosběrný princip vyprávění je rozšířen provokujícími situacemi a osobním vyprávěním.
 
Martin Mareček: *„Bydleli jsme v centru Prahy. V bytě jsme kvůli hustému provozu téměř nevětrali. Na protější křižovatce se pravidelně objevovaly barevné fleky a rozbité sklo z nabouraných vozidel. Parkující auta ukousla chodník tak, že vedle sebe neprošli dva lidé. Přemýšlel jsem, že bych o tom natočil film - stačilo by jen vystrčit kameru z okna. Pak mi ale došlo, že natočit jen film nestačí. Vznikla by pouze další polemická esej, která by oznamovala všeobecně známé a oslovovala oslovené. Netrvalo dlouho a s přáteli jsme vymysleli projekt pro město, které máme rádi. Zrodil se AutoMat, provokativní nástroj i obrodná iniciativa za zdravou Prahu. Postupně jsem se proměnil z filmového režiséra v uměleckého diverzanta i magistrátního lobbyistu. Sondování možné změny. V průběhu šesti let proběhla řada akcí, vyjednávání s politiky, cyklojízd, odborných seminářů i první pražský pokus o Den bez aut. Úspěchy, srážky, vize, zklamání, utopie, střízlivění, šance... Všude byla přítomna dokumentární kamera. AutoMat je film v rukou i pokus o město pro život“.
 Subjektivně motivovaná cyklo-úvaha kličkující mezi univerzální rozpravou o podobách lidské mobility a osobní reportáží o možnostech pohybu uvnitř neprodyšného městského organismu. Film-happening Martina Marečka zkoumá dopady svého sebevyjádření nejen na proměnu fungování ulic města, ale především na provoz jeho politicko-sociálních magistrál. S intuitivní hravostí překračuje hranici mezi snímaným a snímajícím. Sám sobě je východiskem i materiálem, akcí a odezvou, filmovým subjektem i objektem.
 Kromě autora filmu se v příběhu objevují další postavy: pražský primátor, urbanista, premiér, policisté (tajní i veřejní), aktivisté, tuningáři, cyklisti, kočárkáři, chodci a další. Jednou z postav je dokonce i režisérovo auto, upravené na pojízdnou dialogickou nástěnku, která glosuje konkrétní důsledky individuální mobility (podobně jako krabička cigaret varuje před důsledky kouření). S touto provokující speciální výzdobou navštíví štáb i největší tuning sraz milovníků automobilů. Samotné upravené auto, kterému jako majáček vévodí obrovitý výkal, provokuje natolik, že je při parkování v pražských ulicích neustále napadáno a ničeno. Jednou z hlavních postav je pražský primátor Pavel Bém, který se postupně mění z vstřícného partnera a charismatického mediálního mága v demagogického oponenta. Vedle osobní linie vypráví film příběh zrození a vývoje iniciativy AutoMat. „Blokujete dopravu, půjdete s námi,“ ukončují v roce 2003 policisté na Masarykově nábřeží nekompromisně jednu z prvních větších cyklojízd a zatýkají cyklisty. Každý rok se pak cyklojízd zúčastňuje více a více lidí, a když v roce 2008 dosáhne jejich počet pěti tisíc, jízdu na kole po městě už nikdo neodsuzuje jako trestný čin. Dokument zachycuje i okamžik, kdy jednoho ze zakladatelů AutoMatu Jana Bouchala v lednu 2006 smrtelně zranil automobil, když jel z práce na kole domů. Od demonstrací a poetických happeningů se Auto*Mat postupně mění v organizaci, která spolupracuje s odborníky a nabízí konkrétní řešení, která jsou běžná v kultivovaných metropolích celého světa.

Martin Mareček:
Scenárista, režisér, hudebník, pedagog a dramaturg. Narodil se v roce 1974 v Praze, kde strávil zatím celý svůj život. Patří k nejvýraznějším tvůrcům nové generace, který si uvědomuje sílu dokumentu i média filmu, resp. televize, a nezneužívá toho k sebestředným exhibicím, naopak angažovaností odůvodňuje jejich existenci.
Po maturitě na gymnáziu (1992) začal studia Kulturologie na FF UK, nedokončil je a absolvoval na KDT FAMU (2002). Školní filmy vynikaly originálním přístupem, nezůstávaly ale u efektního nápadu, zvolenou metodou se snažil dosáhnout postaty sledovaného jevu. To je případ částečně mystifikačního filmu Javor ´98 (1998) o mladém muži, živícím se jako statista v divadle, který plánuje obklíčit Prahu stromy, nebo snímku Metody vejce (1999) o zákulisí tehdy nejznámějších seznamek u nás. Oba filmy ocenili na festivalu FAMU. V dokumentární tvorbě se zaměřil na „ekologii ducha“, úlohu neziskového sektoru, s šancí jedince něco posunout, či dokonce změnit v současném světě. Tyto zájmy kulminovaly ve třech stěžejních celovečerních projektech Hry prachu (2001), Zdroj (2005) a AutoMat (2009). *Hry prachu zachytily dění okolo pražského zasedání MMF a Světové banky a díky autentičnosti, bezprostřednosti a výraznému osobnímu přístupu k globalizačním dějům/ se staly Nejlepším českým dokumentárním filmem na MFDF v Jihlavě, získaly tu i Cenu diváků, bodovaly na IFF ECOCINEMA v Řecku jako Best TV report (2002) a na IFF Fairport v Británii jako Best Documentary Film (2003). Zdroj se nečekaně, investigativními metodami dostal k jádru problematických lidsko-právních souvislostí těžby ropy ve zbídačeném Ázerbájdžánu. Je akční analýzou konkrétní situace, která vypovídá o paradoxech a nevyváženosti současného světa. Snímek získal přes 20 ocenění na MFF, mj. Cena diváků a Zvláštní cena poroty na MFF Jeden Svět 2005, Velkou cenu Ekofilmu 2004, Cenu MDR pro nejlepší východoevropský dokument na MFF DokFest Lipsko (2005), Cenu diváků a Cenu pro nejlepší český dokument na MFDF Jihlava (2005), Trilobita (2005), Cenu českých kritiků Kristián 2005 za nejlepší český dokument, Zvláštní cenu poroty na MFF Trento v Itálii (2006), Velkou cenu poroty a Cenu diváků na MFF Cronograf v Moldávii (2006), Zlaté slunce pro nejlepší dokument na MMF Catalonia Environmental Film Festival (2006) a Cenu rozhlasové a tv. stanice Jugoria na ruském MFF Save and Preserve Khanty-Mansiysk (Sibiř). Auto*Mat právě vstupuje do kin a typově koresponduje s předchozími filmy. Angažovaně se snaží promýšlet tzv. individuální mobilitu, varianty pro přirozené omezení dopravy v Praze ne právními regulacemi, ale novým myšlením o možnostech přemisťování.

 

Tři pohledy

Tři filmy, které v tomto programu představují Prahu (Smrt si říká Engelchen, Praha-neklidné srdce Evropy, Holka Ferrari Dino), spojuje etické dilema: jak se zachovat v okamžiku ohrožení. Role umělce spočívá mimo jiné v tom, že si ono ohrožení uvědomuje dříve a silněji než jiní lidé a podle toho reaguje.

Film Jana Němce Holka Ferrari Dino vznikl v roce 2009, ale skutečnost, k níž se váže, se datuje rokem 1968, kdy bylo Československo obsazeno vojsky Varšavské smlouvy. Němec je tvůrce, který zná kompromisy, ale neumí je dělat. A i když je k nim okolnostmi nucen, vždycky se jim nakonec vymkne a se svou impulzivní touhou po svobodě nad nimi zvítězí. To je poselství většiny jeho filmů, které vždycky staví individualitu a individuální morálku nad dav a jeho moc.

Film Věry Chytilové Praha neklidné srdce Evropy je rokem vzniku z této trojice nejstarší a také nese silnou stopu své doby: takzvaná normalizace upevňovala v lidech pocit, že nesvoboda se chopila moci v Československu navždy. Do tohoto bezčasí zasáhla Věra Chytilová každým svým filmem jako mocným gestem, které probouzelo diváky z letargie a mocné přivádělo do nepříčetnosti. Její portrét Prahy má čitelný politický podtext, nicméně s odstupem téměř tří desítek let můžeme říci, že její posedlost otázkou kdo jsme a jakou roli tu hrajeme, je dnes platná stejně jako tehdy.

Martin Mareček představuje úplně jiný pohled na Prahu, nezatížený starým konceptem rozděleného světa. Město, ve kterém žije a které má rád ale čelí novým nebezpečím – zhoubnou politiku ideologie nahradila neméně zhoubná politika konzumu. Mareček své téma nešifruje, vyslovuje je přímo a s jasným přesahem do života společnosti tady a teď. Svět, ve kterém žije, nechce změnit jen svým filmem, ale také svým občanským postojem, a proto je film Auto*mat součástí široce koncipované občanské iniciativy, která se aktivně a neúnavně stará o zlepšení životních podmínek v Praze.

-Michal Bregant
Filmový historik, kritik a kurátor, pedagog FAMU a vedoucí katedry FAMU International.

Místo konání:

321 East 73rd Street
NY 10021 New York
Spojené státy americké

Datum:

15.2.2011 19:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala