Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

30.5.2019 - 28.7.2019

Výstava: Žena mezi vdechnutím a vydechnutím

Česká fotografka Dana Kyndrová zaměřuje objektiv svého fotoaparátu na ženy už skoro padesát let. Fotografický cyklus "Žena mezi vdechnutím a vydechnutím" zkoumá mnohé momenty v životě ženy. Kyndrová fotografie pořídila v Československu a později v České republice, ale i ve státech západní Evropy. Snímky zachycující okamžiky běžného života, jako je narození, dospívání či zamilování, byly pořízeny během období totality i po ní.

Vernisáž: 30. květen v 19:00 v Galerii
Výstava otevřena od 30. května do 28. července
RSVP

Fotografický cyklus Žena mezi vdechnutím a vydechnutím obsahuje fotografie z období od 70. do 90. let a zachycuje život ženy v jeho mnoha podobách. Výstava je uspořádána tak, že vypráví jakýsi životní příběh od narození až po smrt. Kromě zaměření se na lidský život zkoumá výstava také primární lidské hodnoty, které člověka doprovázejí během jeho existence. Velká část fotografií byla pořízena v České republice. Některé byly pořízeny ve Švýcarsku, kde autorka strávila polovinu roku 1993, ve Francii v roce 1996, ve Velké Británii, Německu a dalších evropských zemích.

Cyklus Žena mezi vdechnutím a vydechnutím je odpovědí Dany Kyndrové na mužské ztvárnění ženy v umění, které až do dnešní doby v umění převládalo. Zároveň je také její výpovědí o současné ženě, jejím údělu, mystériu a cestě jejím životem - od narození až po smrt.




DANA KYNDROVÁ
Dana Kyndrová začala fotit profesionálně v 90. letech. Postupem času se začala soustředit na roli žen a sledovala jejich životy se zájmem a empatií. „Jsem si jistá, že rozumím mnoha aspektům ženského chování lépe než muž, což je svým způsobem výhoda. Existují situace, kdy muž svou přítomností ruší. Nejsem reportér, co musí za každou cenu přijít s novým příběhem. Mám etické zábrany, které souvisí nejen s tím, kdo jsou mé subjekty, ale také s mým způsobem práce. Například bych nikdy nefotila naaranžované fotografie. To je pro mě nepřípustné.“ Vztah s jejími subjekty je pro Danu Kyndrovou tím, co na fotografování miluje. „Je to obrovský zdroj poznání. Mám fotografování radši než čtení knih - komunikace s lidmi, nová místa, to napětí, jestli to vyjde.“

Kyndrová žije v Praze. Fotografovat začala v osmnácti letech a věnovala se vždy černobílé humanistické fotografii. Uspořádala řadu výstav doma i v zahraničí a vydala osm autorských publikací: Nepolepšitelná víra v lepší budoucnost (1998), Per musicam aequo (1998), Žena mezi vdechnutím a vydechnutím (2002), Odchod sovětských vojsk z Československa (2003), Podkarpatská Rus (2007), Algerie-Togo (2009), společně se svoji matkou Libuší, Rituály normalizace / Československo 70. - 80. let (2011) a Rusové… jejich ikony a touhy (2015).

Získala řadu ocenění ve fotografických soutěžích:  1995-1999 Czech Press Photo (celkem 7 cen), 1998 - hlavní cena v národním kole Fujifilm Euro Press Photo Awards (reprezentovala ČR v únoru 1999 na evropském kole v Londýně), 2006 – Grant hlavního města Prahy (za soubor fotografií z ruské pravoslavné pouti), v rámci kterého zachytila život pražských bezdomovců.  

Kromě své vlastní fotografické tvorby se začala v posledních letech věnovat i kurátorské a organizační činnosti v oblasti fotografie. Je autorkou monografie Miloně Novotného (2000), publikace 1945 Osvobození … 1968 Okupace / Sovětská vojska v Československu (2008) a Jan Palach 16.-25.1.1969 (2009). Za tuto kurátorskou činnost jí Asociace českých profesionálních fotografů udělila titul Osobnost české fotografie 2008.

Portrét Dany Kyndrové od Romana Sejkota
Zdroj textu: eseje Josefa Mouchy a Jaroslava Bočka 

Tisková zpráva :


Místo konání:

Bohemian National Hall, 321 East 73rd Street
NY 10021 New York
Spojené státy americké

Datum:

Od: 30.5.2019
Do: 28.7.2019

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce

dní předem