Program
16.11.2018 22:00
Taneční inscenace: OBRYS
Inscenace OBRYS je autorským komentářem k mezním událostem, které ovlivnily směr společnosti v choreografii Jiřího Bartovance a v provedení Národního divadla Brno.
Oslava výročí sametové revoluce 17. listopadu 1989. Sametová revoluce znamenala konec komunismu v Československu poté, co protestující studenti obsadili pražské ulice a donutili komunistickou vládu, aby se vzdala moci. Ve spolupráci s Generálním konzulátem České republiky v New Yorku.
16. listopad 2018
22:00 hodin
4. patro, Velký sál
RSVP
OBRYS
Inscenace OBRYS je autorským komentářem k mezním událostem, které ovlivnily směr společnosti. OBRYS jako rozpitá kontura přítomnosti, kde svoboda znamená překonat vlastní strach a tak vyjádřit své touhy existovat v souladu se vším, co nás určuje a obklopuje. Považujeme svobodu za složitou, vědomě výkonnou, stejně dobře podloženou a intuitivní formu jednání s přítomností. Chreografie se slovem jako performativním textem, jeho významem s metaforami současného světa plného násilí, který se nás zdánlivě netýká. Teorie zvuků, protože hlas tančí stejně jako tělo.
Dialog je více než inividuální zaslepení a okamžik rozhodnutí je zásadní, kde minulost poklidně nabízí jiný úhel pohledu. Ve spolupráci s umělci z různých tvůrčích disciplín se Jiří Bartovanec společně s performery odebral na cestu hledání dialogu všech zůčastěných. Vznikla tak společná obrazová výpoveď, kde i diváci jsou součástí jednoho světa. Svoboda zde prochází napětím mezi tancem a divadlem.
Nástrojem jim byla improvizace, která je nezbytnou součástí choreografovy práce a praxe, pomocí které zkoumá fyzické a emocionální stavy nebo jejich vzpomínky.
Jiří Bartovanec
Jiří Bartovanec po studiích na taneční konzervatoři Duncan Centre v Praze odešel do Berlína, kde spolupracoval s Farhadem Payerem a Yasmine Kalifa na divadelní inscenaci Jack and Harun a se skupinou Toula Limnaios na inscenaci Irrsinn. V roce 2004 pracoval s Jochenem Rollerem na choreografii Mindgarden, tančil v duetu Mirelly Wiengarten Combattimento di Tancredi e Clorinda a v jejím tanečním filmuCirculatura. V roce 2007 se podílel na projektu Mayim Mayim ve Stadttheater Nürnberg/Fürth. Za tři roky poté spolupracoval s Williamem Forsythem na projektu Human Writes a Jiřím Havelkou a Tiger Lillies na inscenaci Here I am a human.
Od roku 2003 spolupracuje se Sashou Waltz a v roce 2007 se stal stálým členem skupiny Sasha Waltz&Guests. Tančí v choreografiích noBody, Insideout, Dido&Aeneas, Medea, Jagden und Formen, Continu, Matsukaze, Sacre, L’Après-midi d’un faune a Kreatur.
Jeho první sólo When my mind is rocking, I know it ́s 7 mělo premiéru v dubnu 2008 v rámci projektu Choreographen der Zukunft/Choreografové budoucnosti skupiny Sasha Waltz&Guests. Následovalo sólo Aneho (2010) a mnoho dalších, které uvedl na několika evropských i afrických scénách. V Lome připravil v rámci programu Goethe Institutu choreografii Door of No Return (2011).
Jeho choreografie GLOBE (2014) byla nominována na Českou taneční platformu. Na České taneční platformě získal cenu také v roce 2017 tzv. „Special mention“, zvláštní zmínku mezinárodní poroty, za choreografii Svěcení jara se studenty konzervatoře Duncan Centre. Mezi jeho poslední sólové práce patří Entropy (2015) a Razzle Dazzle (2017).
V národním divadle Brno vytvořil v roce 2016 taneční zpracování Martinů kantáty pro inscenaci J. A. Pitínského Otvírání studánek Alfréda Radoka. O rok později choreografii k performance německé režisérky Julie Wissert Odyssea (2017) a v roce 2018 pro Divadelní svět Brno performance Obrys.
Jeho poslední premiérou je inscenace Luther, dancing with the Gods (2017) v režii Roberta Wilsona.
Dalibor Buš
Dalibor Buš je divadelní
herec vystupující v Divadle Husa na provázku, mimo to působí také jako herecký
kouč a pedagog na divadelní fakultě JAMU v Brně. Buš je také klaunským
dobrovolníkem v nemocnicích.
Jakub Šafránek
Jakub Šafránek vystudoval Janáčkovu konzervatoř v
Ostravě. Spolupracoval s mnohými českými divadly, především v Brně – tam se začal
zabývat loutkářstvím a pracoval jako scénárista. Od roku 2008 je členem
Národního divadla v Brně.
Tereza Marečková
Tereza Marečková vystudovala hru na housle na Konzervatoři Brno. Už v sedmnácti letech se začala věnovat herectví
v Divadle Husa na provázku. Kromě toho také skládá scénickou hudbu.
Hana
Tomáš Briešťanská
Hana T. Briešťanská pracuje
jako herečka, dabérka a řečník. Od roku 2014 je členkou Národního divadla v
Brně. V roce 2016 získala prestižní ocenění Thalie za nejlepší herečku roku.
Martin Sláma
Martin Sláma vystudoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně. Od roku 1992 je členem Národního divadla Brno. Věnuje se dabingu a hraje v různých televizních produkcích a seriálech.
Annette Nesvadbová
Annette Nesvadbová studovala na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Aktuálně působí jako herečka v Národním divadle Brno.
Tereza Groszmannová
Tereza Groszmannová je sólovou herečkou Národního divadla v Brně. Byla
součástí širšího okruhu nominovaných na cenu Thalia a Diva, obdržela také ocenění
za přínos italské národní kultuře. Groszmannová vyučuje herectví na
konzervatoři v Brně. Mimo to se věnuje dabingu televizních shows.
Rezervace propadají 10 minut před začátkem představení.
Místo konání:
321 East 73rd Street
NY 10021
New York
Spojené státy americké
Datum:
16.11.2018 22:00
Organizátor:
České centrum