Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

16.11.2018 19:00 - 23:00

FESTIVAL: FREEDOM & MOVEMENT

Oslava výročí sametové revoluce 17. listopadu 1989. Sametová revoluce znamenala konec komunismu v Československu poté, co protestující studenti obsadili pražské ulice a donutili komunistickou vládu, aby se vzdala moci. Ve spolupráci s Generálním konzulátem České republiky v New Yorku.

16. listopad 2018

Během večera budou moci diváci zhlédnout scénická čtení, filmové projekce, zúčastnit se panelové diskuze či navštívit taneční vystoupení a výstavu.
 


Výstava: Do Not Litter, Do Not Feed Birds and Do Not Push the Help Button (Yet).

Vernisáž výstavy v 19:00 hodin
Galerie ČCNY a kino

RSVP

Kintera ve své práci přirovnává New York k lidskému mraveništi, které se skládá z nepřeberného množství sedimentů, vrstev a nenápadých vzkazů. Tyto vjemy bude třídit, rozšifrovávat a posléze transmutovat do výsledné instalace a nástěných kreseb, které budou vznikat přímo na míru galerie Českého centra v New Yorku.

K vidění do 6. prosince 2018



Krištof Kintera nejraději pracuje ve svém ateliéru obklopen nářadím, se kterým pak hněte nasbíranou hmotu. Často touto praxí vznikají komplikované instalace, na kterých se pracuje dlouhé měsíce někdy i roky. Jindy zase vznikají složité elektromechanické a kineticko akustické objekty.

Hands Tools of Brain je film, který záznamenává trasmutaci hmoty, kde záběry sledují detaily rukou, ale nikdy nám neodhalí identitu obličeje. Jedná se tedy převážně o konceptuální záznam přeměny hmoty v umělecké dílo.

Dalším prezentovaným filmovým záznamem je videprojekce POSTNATURALIA, který vznikl jako poslední v řetězci celého komplexního projektu, který simuluje vznik nové post přírody a srovnává podobnosti chování technického světa s chováním přirody, prostřednictvím herbářových asambláží, rozsáhlé instalace a laboratoře. Film Postnaturalia nabízí vizuální zážitek přeletů kamerou a makrozáběrů nad samotnou instalací a v Českém centru New York bude prezentován vůbec poprvé.

Krištof Kintera (* 20. září 1973, Praha) je český umělec. V letech 1992–1999 studoval v ateliéru Milana Knížáka na Akademii výtvarných umění v Praze, dále pak v letech 2003–2004 na Rijksakademie van beeldende kunsten v Amsterdamu. Celkem třikrát byl nominován na Cenu Jindřicha Chalupeckého. Je členem a vůdčí osobností skupiny Jednotka. V roce 2006 vytvořil vizuální koncept pro osmý ročník festivalu dokumentárních filmů Jeden svět. V roce 2007 byl kurátorem výstavy Hrubý domácí produkt, realizované v Městské knihovně v Praze. V roce 2011 vytvořil v Praze pod Nuselským mostem pomník Memento mori věnovaný sebevrahům, v roce 2013 vytvořil v Praze pomník Bike to Heaven věnovaný Janu Bouchalovi.

 


Panel: Minulost a současnost rozhlasových her v Evropě
19:00 hodin
3. patro, BBLA Room 

Následuje scénické čtení: ILLEGAL HELPERS
20:30 hodin
3. patro, BBLA Room

RSVP



Podcast Play for Voices je součástí akce Freedom and Movement, události koprodukované společně s Českým centrem v New Yorku u příležitosti 29. výročí Sametové revoluce.

Večer bude zahájen v 19:00 panelovou diskuzí pojmenovanou Minulost a současnost rozhlasových her v Evropě, která se bude věnovat tomu, jakou roli hrají rozhlasové hry v dokumentaci a následné analýze přelomových politických událostí, zaměří se na to, jak oživit historii skrze zvuk. Diskuze se rovněž bude věnovat současné výzvě v oblasti rozhlasových her – a to jak oslovit nové diváky. 

Sarah Montague, moderátorka a producentka podcastu Selected Shorts a hostující režisérka podcastu Play for Voices bude diskutovat se třemi umělci, kteří se podíleli na třech rozlasových hrách, jež se věnují odkazu přelomového roku 1989.

Tereza Semotamová a Barbora Růžičková, autorka a překladatelka hry Zadejte cíl; Elena Mancini, překladatelka hry It´s Cold and It´s Getting So Dark; Jocelyn Kuritsky, herečka, která účinkuje jak ve hře I Regret Nothing, tak v It´s Cold and It´s Getting So Dark; Carol Monda, herečka účinkující ve hře Zadejte cíl a It´s Cold and It´s Getting So Dark a v neposlední řadě Matt Fidler, koproducent Play for Voices, který vytvořil zvuk k rozhlasové hře I Regret Nothing.

Po diskuzi bude od 20:30 následovat scénické čtení dramatu Illegal Helpers německé autorky Maxi Obexer v anglickém překladu Neila Blackaddera. 

Veskrze inovativní a příhodná rozhlasová hra zkoumá současnou uprchlickou krizi v Evropě a dívá se na ni očima běžných občanů. Hra čerpá z rozhovorů obyvatel Švýcarska a Rakouska pocházejících napříč všemi společenskými vrstvami – lékaři, soudci, sociální pracovníci, aktivistů, a studenti. Ti všichni se rozhodli pomoci uprchlíkům i za cenu porušení zákona. Příběhy pomocníků pravidelně přerušuje hlas tzv. zákonodárce, který nahlas čte zákony upravující pohyb a zacházení s uprchlíky. Hra se tímto věnuje otázce, zda je může naše společnost kriminalizovat humanitární akce.

Koproducentka Play for Voices, Katrin Redfern bude scénické čtení režírovat jako živé nahrávání, a které bude v listopadu letošního roku vydáno jako jeden z podcastů právě výše zmíněného Play for Voices.

Rezervace propadají 10 minut před začátkem představení.

 


Divadelní čtení: Waiting for Father

20:00 hodin
3. patro, BBLA Library

RSVP

Drama Waiting for Father Zuzany Justman vypráví příběh Heleny, mladé ženy, která si odmítá připustit skutečnost, že její otec zemřel v koncentračním táboře v Osvětimi.



Drama Waiting for Father Zuzany Justman vypráví příběh Heleny, mladé ženy, která si odmítá připustit skutečnost, že její otec zemřel v koncentračním táboře v Osvětimi. Hra se odehrává ve dvou časových liniích, v terezínském ghettu roku 1944 a na vysoké škole Vassar College ve státě New York roku 1954.
Helena, svéhlavá idealistka se ve hře snaží usmířit se svou matkou, pátrá po otci a zároveň se ocitá ve středu milostného trojúhelníku. Drama představuje Helenin život během internace v Terezíně v kontrastu s víceméně idylickým životem v USA. Helena žije přítomností, studuje, chodí na večírky a s jejím přítelem Gordonem, ambiciózním anglickým filmařem často navštěvuje noční kluby v newyorské Greenwich Village. Ač se Helena snaží být ke Gordonovi upřímná, svou temnou minulost mu nedokáže odhalit. Helena se v průběhu hry setkává s Peterem, charismatickým emigrantem, kterého zná z Terezína a díky tomu je postavena před těžké rozhodnutí. Každá postava ve hře, která si v sobě nese vzpomínky na dobu v Terezíně, ať už Helena, její matka či Peter, se s minulostí vyrovnává jiným způsobem.

„Hra je částečně založena na mém životě, vyrostla jsem v Praze a jako dítě strávila dva roky v Terezíně. Po několika letech v Argentině jsem emigrovala do USA, kde jsem v roce 1954 zakončila vysokoškolské studium na Vassar College.“

Herecké obsazení: 
Dominic Comperatore
Betsy Howie
Mimi Lieber
Patricial Noonan
Lee Aaron Rosen
Beatrice Tulchin
Robert Zukerman

Stage manager: Kristi Hess

ZUZANA JUSTMAN je filmová režisérka, scénáristka a dokumentaristka. Její poslední snímek, Pražský proces se mezi filmovými kritiky setkal s velikým úspěchem, a v New Yorku ho diváci mohli zhlédnout v kině Quad. Mezi její další dokumentární snímky patří i dva filmy o koncentračním táboře v Terezíně - Terezínský deník, který byl promítán v New Yorku v kině Village East Cinema a dále pak snímek Hlasy dětí, který byl oceněn cenou Emmy a který mohli američtí diváci zhlédnout na televizní stanici PBS.
Zuzana Justman rovněž u příležitosti desátého ročníku divadelního festivalu New York International Fringe Festival přeložila a produkovala hru The Unlucky Man in the Yellow Cap, kterou napsal její bratr, spisovatel a dramatik J. R. Pick.
Všechny její snímky byly rovněž distribuovány i v zahraničí. Zuzana Justman se narodila v Praze a jako dítě byla deportována do Terezína, kde strávila dva roky. Po emigraci do USA absolvovala Vassar College.

Režie: Eleanor Reissa

ELEANOR REISSA je herečkou, režisérkou, scénáristkou a zpěvačkou – v angličtině i jidiš. Na Broadway vystoupila v INDECENT Pauly Vogel, ujala se také režie a herectví v GOD OF VENGEANCE Sholema Asche v La Mama. Eleanor byla nominována na Tony ocenění za režii THOSE WERE THE DAYS, kde účinkovala a vytvořila choreografii. Antologie jejích her, THE LAST SURVIVOR AND OTHER MODERN JEWISH PLAYS právě vyšla knižně a Reissa se momentálně věnuje jidiš překladu knihy THE TENTH MAN Paddy Chayvsky pro National Yiddish Theatre Folksbiene. Na Broadway i jiných scénách se věnuje herectví i režii. Její poslední rolí byla Dr. Gorgeous v THE SISTERS ROSENWEIG Wendy Wasserstein. Mimo to je Eleanor jedním z nejuznávanějších světových interpretů jidiš hudby a za svou kariéru už vystoupila v každé z důležitých newyorských venues.

Toto léto byla jako spoluúčinkující Franka Londona pozvána k účasti na Krakow Festivalu v Polsku a Ashkenaz Festivalu v Torontu, dálé také hostovala v Berlíně, Vídni a Paříži. Na jaře 2019 připravuje nový program Kurt Weill in New York v německém Dessau pro festival Kurt Weill Festival. V dubnu 2019 vystoupí v From Shteti to Stage v Carnegie Hall, které sama režíruje. 

 


Taneční inscenace: OBRYS    

22:00 hodin
4. patro, Velký sál                                        
RSVP
                                                        

Inscenace OBRYS je autorským komentářem k mezním událostem, které ovlivnily směr společnosti v choreografii Jiřího Bartovance a v provedení Národního divadla Brno. 



OBRYS

Inscenace OBRYS je autorským komentářem k mezním událostem, které ovlivnily směr společnosti. OBRYS jako rozpitá kontura přítomnosti, kde svoboda znamená překonat vlastní strach a tak vyjádřit své touhy existovat v souladu se vším, co nás určuje a obklopuje. Považujeme svobodu za složitou, vědomě výkonnou, stejně dobře podloženou a intuitivní formu jednání s přítomností. Chreografie se slovem jako performativním textem, jeho významem s metaforami současného světa plného násilí, který se nás zdánlivě netýká. Teorie zvuků, protože hlas tančí stejně jako tělo.

Jiří Bartovanec

Jiří Bartovanec po studiích na taneční konzervatoři Duncan Centre v Praze odešel do Berlína, kde spolupracoval s Farhadem Payerem a Yasmine Kalifa na divadelní inscenaci Jack and Harun a se skupinou Toula Limnaios na inscenaci Irrsinn. V roce2004 pracoval s Jochenem Rollerem na choreografii Mindgarden, tančil v duetu Mirelly Wiengarten Combattimento di Tancredi e Clorinda a v jejím tanečním filmu Circulatura. V roce 2007 se podílel na projektu Mayim Mayim ve Stadttheate Nürnberg/Fürth. Za tři roky poté spolupracoval s Williamem Forsythem naprojektu Human Writes a Jiřím Havelkou a Tiger Lillies na inscenaci Here I am a human. Od roku 2003 spolupracuje se Sashou Waltz a v roce 2007 se stal stálým členem skupiny Sasha Waltz&Guests. Tančí v choreografiích noBody, Insideout, Dido&Aeneas, Medea, Jagden und Formen, Continu, Matsukaze, Sacre, L’Après-midid’un faune a Kreatur. Jeho první sólo When my mind is rocking, I know it´s 7 mělo premiéru v dubnu 2008v rámci projektu Choreographen der Zukunft/ Choreografové budoucnosti skupiny Sasha Waltz&Guests. Následovalo sólo Aneho (2010) a mnoho dalších, které uvedlna několika evropských i afrických scénách. V Lome připravil v rámci programu Goethe Institutu choreografii Door of No Return (2011). Jeho choreografie GLOBE (2014) byla nominována na Českou taneční platformu. Na České taneční platformě získal cenu také v roce 2017 tzv. „Special mention“, zvláštní zmínku mezinárodní poroty, za choreografii Svěcení jara se studenty konzervatoře Duncan Centre. Mezi jeho poslední sólové práce patří Entropy (2015) a Razzle Dazzle (2017). V národním divadle Brno vytvořil v roce 2016 taneční zpracování Martinů kantáty pro inscenaci J. A. Pitínského Otvírání studánek Alfréda Radoka. O rok později choreografii k performance německé režisérky Julie Wissert Odyssea (2017) a v roce 2018 pro Divadelní svět Brno performance Obrys. Jeho poslední premiérou je inscenace Luther, dancing with the Gods (2017) v režii Roberta Wilsona.

 


The Velvet Revolution Party
17.11.2018, 19:00
VSTUPENKY K ZAKOUPENÍ ZDE  
Místo konání: The VNYL-Vintage New York Lifestyle
100 3rd Avenue, New York, NY 10003

The Velvet Revolution Party je zpět!

Tato již tradiční akce je výsledkem spolupráce Plus421 Foundation, Generálního konzulátu Slovenské republiky v New Yorku a Generálního konzulátu České republiky v New Yorku. Letošní Velvet Revolution Party se koná 17. listopadu 2018 v oblíbeném newyorském klubu VNYL.

Tato událost připomíná vítězství demokracie v roce 1989 v bývalém Československu, navíc v kontextu letošního stoletého výročí Československa. Akce hrdě představuje newyorské komunitě české a slovenské kulturní dědictví.

Kulturní program party zahrnuje vystoupení talentovaných slovenských a českých umělců – zpěváků Pavlíny Horákové a Vlada Kolenice ze skupiny “Taktici”. V pozdějších hodinách bude publikum bavit DJ Eitan Novze, Newyorčan se slovenskými kořeny.

Výtěžek z akce poputuje na podporu programů, které prezentují  tvorbu mladých talentovaných umělců v New Yorku.

 


Rezervace propadají 10 minut před začátkem představení.

 

Místo konání:

321 East 73rd Street
NY 10021 New York
Spojené státy americké

Datum:

16.11.2018 19:00 - 23:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala