Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

24.3.2018 11:00 - 22:00

Filmový maratón 2018 – Skvosty československé kinematografie

Pásmo filmů mapující více než stoletou tradici české a československé kinematografie. Jedná se o výběr 12 filmů, jež svým obsahem, zpracováním a dopadem byly nejen ve své době výjimečnými a nadčasovými.

Sobota 24. března, 2018
11:00 - 22:00 hodin v České národní budově

NO RSVP, Vstup zdarma do vyčerpání kapacity 

Filmy jsou v originálním znění s anglickými podtitulky.


NĚCO Z ALENKY

Režie: Jan Švankmajer

Stopáž: 86 minut

Žánr: fantastický

Rok výroby: 1987

Země: Československo, Spojené království, Německo, Švýcarsko

11:00h / Kino (přízemí)



Švankmajerův film Něco z Alenky je poctou nezměrné Carrollově představivosti, ale současně i záminkou k rozvinutí o nic menší představivosti vlastní. Je autorovou vzpomínkou na dětství, a zároveň pokusem evokovat prožitek dětství i v divácích. Infantilní vnímání světa totiž surrealisté vždy stavěli na roveň básnické intuici či myšlení příslušníků domorodých kultur. Všechny tyto formy lidské mentality jsou vzdáleny otěžím logického a pojmenovaného chápání reality, v němž není místo pro obraznost, která je tolik potřebným prostředkem proti okorání lidského ducha. Jestliže postavě Alenky vyhradil režisér pro její hry prostor dětského pokoje, prostorem, který ve filmu vyhradil své představivosti, je sen. Něco z Alenky demonstruje propojení reality a snu velmi výmluvně. Když se dívka na konci filmu probudí, uvědomujeme si, že celé dobrodružství se odehrálo během jejího spánku. Až na jednu drobnost: terárium je opravdu rozbité a králík je opravdu pryč – sen se stává skutečností a skutečnost snem.  (Zdroj: oficiální text distributora)

 


VYNÁLEZ ZKÁZY

Režie: Karel Zeman

Stopáž: 81 minut

Žánr: dobrodružný, fantastický

Rok výroby: 1958

Země: Československo

11:30h / Velký sál (4. patro)



Román Jules Vernea z roku 1896 inspiroval Karla Zemana k natočení jednoho z mezinárodně nejúspěšnějších filmů československé kinematografie. Zlotřilý dobrodruh Artigas, který zbohatl na loupežích podmořských pokladů, unesl profesora Rocha, který dokončuje objev účinné výbušniny. Profesorův asistent Ing. Hart chce za každou cenu zabránit zneužití nebezpečného vynálezu... Fantastický film byl realizován nenapodobitelně originálním způsobem. Výtvarná složka vycházela z původních ilustrací verneovek, jejichž autory byla dvojice kreslířů Rion a Bennet. Záměrně naivizující triky se inspirovaly postupy francouzských snímků Georgese Mélièse z počátku století. (Zdroj: Lexikon českého filmu)

 


STARCI NA CHMELU

Režie: Ladislav Rychman

Stopáž: 92 minut

Žánr: muzikál

Rok výroby: 1964

Země: Československo

14:00h / Kino (přízemí)



Muzikál Ladislava Rychmana z roku 1964 si udržuje přitažlivost pro další generace diváků sympatickým rebelstvím hlavních hrdinů, nadčasovým vtipem a svižnými písničkami. Hlavní podíl na kvalitách nejslavnějšího českého muzikálu má ovšem scénář Vratislava Blažka. Ten vysílá do boje o právo na lásku na chmelové brigádě navenek nesourodou dvojici – intelektuálského podivína Filipa a půvabnou, praktickou Hanku. Protihráčem zamilovaných spolužáků se stává pragmatický konformista Honza a nešťastnou „soudkyní“ zhřešivších provinilců chápavá profesorka přezdívaná Jana Ámosa. (Zdroj: NFA)

 


KRISTIÁN

Režie: Martin Frič

Stopáž: 96 minut

Žánr: komedie

Rok výroby: 1939

Země: Československo

14:30h / Velký sál (4. patro)



Tragikomedie režiséra Martina Friče z roku 1939 patří k vůbec nejoblíbenějším českým filmovým titulům. Důvodem je zajímavý hrdina – navenek banální, ženatý úředníček cestovní kanceláře Alois Novák, který si jeden večer v měsíci v luxusním Orient baru hraje na svůdce Kristiána, aby v klíčovém okamžiku okouzlené ženské kořisti navždy zmizel. Alois/Kristián je nedílnou součástí domácí popkultury a jednou z ikonických verzí českého národního charakteru. (Zdroj: NFA)

 


AŽ PŘIJDE KOCOUR

Režie: Vojtěch Jasný

Stopáž: 100 minut

Žánr: komedie

Rok výroby: 1963

Země: Československo

15:30h / Promítací sál (3. patro)



Zvláštní cenu poroty na MFF v Cannes 1963 získala fantazijní komedie režiséra Vojtěcha Jasného, na jejímž scénáři se podíleli Jiří Brdečka a představitel hlavní dvojrole, Jan Werich. Populární herec ve filmu ztvárnil jednak moudrého vypravěče-kastelána Olivu, jednak kouzelníka, který přijíždí do malého městečka s krásnou artistkou Dianou (Emília Vášáryová) a kouzelným kocourem. Ten po odejmutí slunečních brýlí odhaluje skutečné charaktery dospělých. Lháři se vybarví do fialova, nevěrníci zežloutnou, zloději se zbarví šedě a zamilovaní lidé zčervenají... Místní mocní – úlisný ředitel školy, uťápnutý školník a zlodějský vedoucí restaurace – v obavách ze ztráty svých postů kocoura ukradnou, žáci učitele Roberta (Vlastimil Brodský) se však vzbouří a na protest utečou ze svých domovů. Nestárnoucí snímek dodnes okouzluje nádhernými exteriéry Telče a experimenty s barevným materiálem. (Zdroj: NFA)

 


PETROLEJOVÉ LAMPY

Režie: Juraj Herz

Stopáž: 101 minut

Žánr: drama

Rok výroby: 1971

Země: Československo

16:00h / Kino (přízemí)



Petrolejové lampy jsou filmovou adaptací románu Jaroslava Havlíčka. Protagonistkou vyprávění odehrávajícího se na počátku 20. století je bohatá třicetiletá Štěpa Kiliánová, která kvůli své svobodomyslnosti v maloměstském prostředí jen obtížně hledá ženicha na své společenské úrovni. Nakonec se provdá za světáckého bratrance Pavla, kterého naivně obdivuje, přestože ví, že ho zajímá jen její věno. Až po svatbě žena zjistí, že Pavel trpí syfilidou. Nejenže s ním nemůže mít vytoužené děti, ale navíc musí trpělivě snášet manželův fyzický i psychický úpadek… V roli Štěpy podala jeden ze svých životních výkonů Iva Janžurová. Rovnocenným partnerem byl herečce Petr Čepek, který roli Pavla pojal jako působivou studii devastace dobyvačného, elegantního mužství. (Zdroj: NFA)

 


SVĚTÁCI

Režie: Zdeněk Podskalský

Stopáž: 99 minut

Žánr: komedie

Rok výroby: 1969

Země: Československo

16:30h / Velký sál (4. patro)



Jedna z nejoblíbenějších komedií šedesátých let je příběhem trojice ženatých venkovských fasádníků, kteří se rozhodnou proniknout do tajů nočního života metropole. Po špatné zkušenosti v luxusním Diplomat Grillu se rozhodnou, že musí být k nerozeznání od pražských lvů salónů. Skopec, Petrtýl a Prouza si proto pořídí příslušné večerní obleky, a dokonce absolvují lekce společenské výchovy a tance u emeritního profesora Dvorského. Když zedníci převlečení za gentlemany konečně okouzlí tři elegantní krásky, netuší, že ty si – podobně jako oni – na lidi velkého světa jen hrají. (Zdroj: NFA)

 


VYŠŠÍ PRINCIP

Režie: Jiří Krejčík

Stopáž: 102 minut

Žánr: drama

Rok výroby: 1960

Země: Československo

17:45h / Promítací sál (3. patro)



Jedním z nejoceňovanějších titulů poválečné české kinematografie zůstává psychologické drama, které v roce 1960 natočil Jiří Krejčík podle stejnojmenné povídky ze sbírky Němá barikáda. Autor příběhu inspirovaného skutečnými událostmi, Jan Drda, se podílel i na scénáři působivého díla. Snímek unikající dobovému schematismu se opírá o vraždu šestnáctiletého příbramského gymnazisty Antonína Stočesa, který byl v době heydrichiády zatčen a popraven za výraz odporu proti nacistické zvůli. Přestože se vyprávění soustřeďuje na nesmiřitelně hrdinské morální gesto třídního profesora trojice zatčených student, latináře Málka ve vynikajícím podání Františka Smolíka, dává prostor i postojům ostatních příslušníků maloměstské society. Krejčíkovo střídmě koncipované mistrovské dílo tak není ódou na idealizovanou českou povahu ani holdem klasickým mravním hodnotám, ale nesmiřitelnou sondou do svědomí národa, jenž historicky jen zřídkakdy projevoval jednotu v boji s nepřítelem. (Zdroj: NFA)

 


NÁVRAT IDIOTA

Režie: Saša Gedeon

Stopáž: 99 minut

Žánr: komedie, drama

Rok výroby: 1999

Země: Česká republika, SRN

18:15h / Kino (přízemí)



František nikdy nic nepoznal a nic pořádného nezažil. Svůj dospělý život strávil za zdmi léčebny a tak má teď ze všeho jen první dojmy. Vrací se ke svým jediným blízkým, kteří o jeho existenci neměli zdání. Mají svůj život a své vztahy. Vztahy tak propletené a zapeklité, že v nich František uvízne jako v síti. Zamotá se do milostných, sourozeneckých a rodičovských konfliktů. Octne se v trapných, komických i dusivých situacích. Je svědkem partnerských rošád, milostných kolizí i citových explozí svých blízkých. Se všemi cítí a všechno se ho dotýká. Chápe je lépe, než se chápou sami. Ale jen ten, kdo pochopí jeho, mu pomůže skutečně se vrátit. (Zdroj: Negativ s r.o.)

 


MARKÉTA LAZAROVÁ

Režie: František Vláčil

Stopáž: 165 minut

Žánr: balada, historický

Rok výroby: 1967

Země: Československo

19:00h / Velký sál (4. patro)



Stěžejní dílo české kinematografie, filmová rapsodie Františka Vláčila, představuje v žánru historického filmu i jedno z nejvýznamnějších děl světové kinematografie. Příběh se odehrává v drsných dobách poloviny třináctého století. Loupeživý rytíř Kozlík se ocitne se svým početným rodem v nemilosti poté, co jeho synové zadrží mladého saského hraběte Kristiána. Kozlíkův syn Mikoláš znásilní dceru záludného zemana Lazara, zatímco Kozlíkova dcera Alexandra, která měla incestní vztah s bratrem Adamem, se zamiluje do zajatého mladíka. Pronásledování skončí velkou řeží, při níž je zraněný Kozlík chycen. Mikoláš se marně pokusí vězně osvobodit. Je smrtelně zraněn. Než skončí s otcem na popravišti, oddá ho hejtman s těhotnou Markétou. Alexandra zabije Kristiána, který se pod vlivem prožitých hrůz pomátl. Snímek omamuje zejména svou vizuální působivostí a kongeniální hudbou Zdeňka Lišky. (Zdroj: NFA)

 


VESNIČKO MÁ STŘEDISKOVÁ

Režie: Jiří Menzel

Stopáž: 98 minut

Žánr: komedie

Rok výroby: 1985

Země: Československo

20:00h / Promítací sál (3. patro)



Vrcholem společné filmografie režiséra Jiřího Menzela a scenáristy Zdeňka Svěráka zůstává tragikomedie Vesničko má středisková z roku 1985. Vyprávění se odehrává ve střediskové vesnici Křečovice. Jeho protagonisty jsou řidič družstevního náklaďáku Pávek a jeho chráněnec, mentálně zaostalý mladík Otík Rákosník. Pávka rozčilují přehmaty mlčenlivého mládence a po žních se ho chce zbavit. Zjistí ovšem, že nešťastný Otík byl přeložen do Prahy jen proto, že náměstek si chtěl ulehčit prodej jeho malebné chalupy. Řidič pochopí, že mladík patří domů, do vesnice, kde ho mají navzdory všem malérům všichni rád. Snímek se dostal do užších nominací na Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. (Zdroj: NFA)

 


EROTIKON

Režie: Gustav Machatý

Stopáž: 85 minut

Žánr: drama, psychologický

Rok výroby: 1929

Země: Československo

20:30h / Kino (přízemí)



Světově proslulý Erotikon je nejvýznamnějším filmem němé éry české kinematografie. Skandální pověstí opředený film byl očekáván s takovým zájmem, že byl ještě před dokončením prodán do zahraničí. Jeho „kosmopolitní“ charakter i ambice potvrzovalo také mezinárodní herecké obsazení v čele se slovinskou královnou krásy, Itou Rinou. Erotikon zpracovává banální kalendářový příběh o milostném vzplanutí naivní venkovské dívky, kterou přivede do jiného stavu lehkovážný světák. Ačkoli se „svedená a opuštěná“ žena později z vděčnosti vdá za šlechetného, zámožného a usedlého muže, znovu málem podlehne zrádnému milenci. Až v závěru pochopí, že „přelétavé lásky nedají ženě nikdy to štěstí, které jí poskytuje klidný přístav manželství“. Erotikon je svojí formou obdobně průkopnické dílo jako režisérův nejslavnější snímek Extase (1932), jež tematicky předjímá. Machatý se v něm sice ještě neodvážil tak „pohoršlivých“ scén jako v Extasi, estetickými výrazovými prostředky a „se silnou erotickou vynalézavostí“ se ovšem dotkl do té doby tabuizovaných témat. Výlučnost Erotikonu spočívá především v modernistické formě. Ta z příběhu, jakoby vypůjčeného z červené knihovny, dodnes činí výjimečné dílo. (Zdroj: NFA)

 

Místo konání:

321 East 73rd Street
NY 10021 New York
Spojené státy americké

Datum:

24.3.2018 11:00 - 22:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala