Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

12.11.2020 - 30.11.2020

James Prosek: Rozhovor a Instagram Takeover

Přinášíme Vám exkluzivní rozhovor, na který navazuje Instagram Takeover s Jamesem Prosekem, úspěšným americkým umělcem s českými kořeny, který má v současné době výstavu v prestižní Yale University Art Gallery. Výstava s názvem James Prosek: Art, Artifact, Artifice zkoumá koncepty klasifikace přírody a jemnou hranici mezi uměleckým dílem a artefaktem. V rozhovoru James Prosek, který je také spisovatel a přírodovědec, hovoří více o své umělecké praxi a inspiraci přírodou.

James Prosek, Jones Beach, Kompozice č. 1, 2020, Detail, olej a akryl na panelu, 86‘‘ x 86’’

Foto: James Prosek

 

Instagram Takeover: 

Czech Center New York Instagram

Pátek 13. listopadu

James Prosek představí své projekty a odpoví na otázky.

Czech Artists Worldwide (Čeští umělci ve světě), nabízí netradiční vhled do tvorby a života českých umělců a umělkyň působících vzahraničí. Ti se na jeden den ujmou instagramového profilu „svého" Českého centra, kde přiblíží svoji tvorbu, život a v neposlední řadě také svůj vztah k České republice a k zemi, kde aktuálně žijí. Cílem projektu je zmapovat současné české umění v zahraničí, představit tyto umělce jak českému, tak lokálnímu publiku, a ukázat, jakým způsobem se v jejich tvorbě odráží prostředí, kde tvoří. Do projektu se zapojí 12 Českých center ze 3 kontinentů. Sérii můžete sledovat pomocí hashtagu #CzechArtistsWorldwide.

 


 

James Prosek: umění děláme, protože musíme 

Rozhovor s Markem Milde


James Prosek, Cornog, Central Oregon Composition No. 1, 2018, olej a akryl na panelu 60'' x 60''

 Photo: James Prosek


Marek Milde: Tématem vaší umělecké praxe je příroda a přírodní svět, ve vašich projektech často propojujete umění a vědu. Co vás na těchto tématech zajímá a jak příroda inspiruje vaši práci?

James Prosek: K přírodě mě přivedl můj otec jako dítě zkrze jeho lásku k ptákům. Moje vášeň pro přírodu a principy evoluce pochází z tohoto uvedení v dětství. Podle přírodovědného průvodce, kterého jsme brali vždy do lesa, jsem se učil identifikovat tvory a rostliny, které jsme objevovali. Byl jsem fascinovaný krásou a barevnou rozmanitost věcí v přírodě, až se mi to dostalo pod kůži. Musel jsem to kreslit, ale přesně nevím, odkud ten impuls přišel.

MM: Zkoumáte přírodu z různých úhlů jako přírodovědec, spisovatel, ale také jako rybář, můžete nám říci, jak vás tato vaše zkušenost ovlivnila jako umělce a jak rozvíjíte vaši estetiku, sledujete konkrétní jevy nebo přírodní vzory?

JP: Rybářství jsem si zamiloval jako dítě, asi ve věku devíti let. A zamiloval jsem se do ryb, které jsem chytal v místních potocích, zejména do pstruhů. Tato raná láska k těmto barevným a krásným rybám mě vedla ke zkoumání otázek, kterými se zabývám dodnes, například otázek, jak a proč pojmenováváme a klasifikujeme přírodu, ale také toho, jestli má vůbec cenu přírodní věci zobrazovat. V té době jsem se zabýval dvěma formami reprezentace přírody - malováním pstruhů, akvarelem a vyráběním imitace hmyzu, který jedí, ve formě rybářských návnad, kterým říkáme mušky a které jsou vyrobeny z kůže a peří navázaných na háčky. Mušky vám umožňují spojit se s rybami a chytit je, jsou formou podvodu a vynalézavosti (pstruh si myslí, že jsou skutečné, zatímco jsou pouhou napodobeninou přírodních tvorů), umožňují rozhovor s rybou prostřednictvím tohoto nástroje, který je napodobeninou přírody. Zjistil jsem taky, že malování pstruhů, mi umožnilo líp chytat ryby, protože jsem byl nucen je velmi pozorně sledovat. V mojí tvorbě tímto způsobem vytvářím spojení mezi uměním (zobrazujícím přírodu) a základní potřebou přežít jako prehistorický lovec sběrač.

MM: Na své současné výstavě Art, Artifact, Artifice v Yale University Art Gallery zkoumáte koncepty klasifikace přírody, zaměřujete se na jemnou hranici mezi uměleckým dílem a artefaktem. Můžete nám o tomto projektu říci více?


James Prosek, What Once Was Is No Longer (1851), 2019. Akryl, (317,5 × 584,2 cm). Vstupní hala Yale University Art Gallery, s laskavým svolením umělce a Waqas Wajahat, New York, Barbara Hepworth, Sea Form (Porthmeor), 1958. Bronz, (80 × 109,2 × 24,1 cm) ). Yale University Art Gallery, New Haven, Connecticut, Director’s Purchase Fund, 1961.32, Dinosaur skull, Wyoming, Niobrara County, Late Cretaceous Lance Formation (před 68 miliony let), shromážděné v roce 1891 John Bell Hatcher. Muzeum přírodní historie Yale Peabody, New Haven, Connecticut, YPM VP.001830, Foto: Jessica Smolinski, s laskavým svolením Galerie umění Yale University

 

JP: Na výstavě kombinuju předměty ze sbírek  Yale University Art Gallery a předměty z Peabody Museum of Natural History. Typicky jsou objekty v galerii umění považovány za „umění“ a objekty v přírodovědném muzeu za „artefakty“, přestože mnoho z těchto objektů by klidně mohlo být umístěno v tom opačném muzeu. Tato instalace má za účel zpochybnit umělé hranice, které kreslíme mezi věcmi v přírodě a kultuře ... a jak tyto linie, kterými klasifikujeme objekty, formují naše vnímání. Třetí složkou výstavy jsou díla, která jsem vytvořil a já jsem úmyslně některé z nich nechal trochu žít v nejednoznačném prostoru mezi uměním a artefaktem, jako způsob zpochybňování hranic.

MM: Vaše projekty se zaměřují na odhalení mnohovrstevných vztahů mezi kulturou a přírodou, zkoumají různé způsoby, jak si my, jako lidé vytváříme k přírodě vztah, jak přírodu interpretujeme, využíváme a také často manipulujeme. Co si myslíte o možné roli umění v současném stavu environmentální krize, může umění přispět k pozitivní změně?

JP: Myslím, že děláme umění, protože musíme. Lidé dělají věci, protože dál rozšiřují základní sílu v přírodě, která je tvořivá. Příroda a síly evoluce jsou nekonečně kreativní. Příroda neustále testuje hranice toho, co ještě může existovat. Myslím si proto, že umění hraje v našem přežití velmi důležitou roli. Pomáhá nám pochopit naše měnící se prostředí a zkoumat a ptát se, kam naše společnost směřuje. Společnost potřebuje lidi, kteří neustále testují a zpochybňují naše chování a prostřednictvím své práce se zasazují o pozitivní změnu. Myslím si, že například malováním krásných věcí z přírody, které ztrácíme, můžeme lidem pomoci si jich vážit a doufejme, že se pro ně nadchnou natolik, že je budou chtít chránit. Vím, že obrazy Johna Jamese Audubona mi to osobně, jako dítě umožnily - nastartovaly moje nadšení pro ptáky a přírodu.



 

Umělec, spisovatel a přírodovědec James Prosek vydal v devatenácti letech svou první ilustrovanou knihu Trout: an Illustrated History (Alfred A. Knopf, 1996), která obsahovala sedmdesát akvarelů pstruhů Severní Ameriky. Práce Proseka byla uvedena na Královské akademii umění v Londýně, ve Virginském muzeu výtvarných umění v Richmondu ve Virginii, v Yale University Art Gallery a v Smithsonian American Art Museum, v Addison Gallery of American Art, ve Filadelfském muzeu umění. a Muzeum umění v Severní Karolíně.

James Prosek byl rezidentem v mnoha institucích, včetně Yale University Art Gallery, Isabella Stewart Gardner Museum a Addison Gallery of American Art. Prosek psal pro The New York Times a National Geographic Magazine a v roce 2003 získal významné ocenění Peabody Award za dokument o cestování po Anglii ve stopách autora ze sedmnáctého století Izaaka Waltona.

James Prosek se narodil v Eastonu v Connecticutu, kde dnes žije a pracuje. Prosekův dědeček, Otakar Prošek, se narodil v Praze a ve 30. letech se přestěhoval do Argentiny, jako zaměstnanec společnosti Bata Corporation za účelem nákupu kůží pro výrobu obuvi. V Jižní Americe se setkal a oženil se s Prosekovou babičkou, která byla brazilka portugalského původu a přestěhoval se do Sao Paola, kde se narodil Prosekův otec Louis. V 50. letech se rodina přestěhovala do New Rochelle v New Yorku. Prosekova matka se také narodila v Praze a v deseti letech se přestěhovala do Spojených států.

 

Foto: James Prosek pracuje na nástěnné malbě What Once Was Is No Longer (1851), v hale Yale University Art Gallery, 2019, Fotokredit: Jessica Smolinski, s laskavým svolením Yale University Art Gallery

 

 

James Prosek Website  Yale University Art Gallery

 

 

Chcete-li mít přehled o nových událostech v Českém centru New York, přihlaste se k odběru našeho týdenního Newsletteru ZDE 


 

Místo konání:
Online/ Instagram
Datum:

Od: 12.11.2020
Do: 30.11.2020

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala