Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

27.3.2010 0:00 - 0:00

Rhythm Desperados

Skupina RHYTHM DESPERADOS složená z předních jazzových hudebníků s žánrově širokou bohatou hudební praxí. V hudbě se mísí prvky funku, latin music a jazzu. Repertoár tvoří převážně skladby Borise Urbánka a je doplněn slavnými standardy jako Sunny, Birdland, Chamaleon ad.

70

Rhythm Desperados
Jazzový koncert
27. března, 19 hodin

 

Rhythm Desperados

V roce 2003 několik předních jazzových muzikantů zjistilo, že je navzdory  pestrému stylovému zaměření spojuje podobný hudební vkus, bohatá muzikantská praxe a chuť hrát muziku, kterou by si padli do noty. Ke spolupráci přizvali americkou zpěvačku žijící v Praze a posluchačům představili kapelu Tonya Graves and her Rhythm Desperados. Po odchodu vokalistky vystupují od roku 2006 pod názvem Rhythm Desperados.

Termín Desperado není v názvu použit ve významu zoufalý bandita, ale odvážlivec schopný všeho. Rytmičtí Desperáti se proto bez jakýchkoliv zábran vydávají na toulky různými hudebními končinami v repertoáru sestaveném převážně z vlastních originálů, ve kterých je v různých poměrech namíchána směs funku, jazzu a latinskoamerických vlivů. V programu kapely ale nechybí ani známé standardy jako Sunny, Birdland, Chameleon atp. Výsledkem je hudba, jejímž hlavním posláním není získat náročností obsahu a formy přízeň přísné hudební kritiky, ale především bavit a atakovat první signální soustavu posluchačů svou spontaneitou. Rhythm Desperados dovedou při svých vystoupeních v uvolněné atmosféře publikum roztančit a vytvořenou zpětnou vazbou znásobit radost ze společného hudebního prožitku. Dokladem toho je záznam živých vystoupení v pražském AghaRTA Jazz Centru z března 2006, který vyšel na albu Volcano nebo televizní pořad natočený ve stejném klubu v březnu 2007, či záznam Slovenské televize z vystoupení na Bratislavských jazzových dních 2006

Seskupení je meziměstským hudebním svazkem, které těží z bohaté kompoziční potence ostravského klávesisty a spolukapelníka Borise Urbánka. Druhým členem moravského tandemu je saxofonista Michal Žáček, zatímco řídícím prvkem rytmického motoru je bubeník a další leader Michal Hejna. Jeho partnery jsou muzikanti z Prahy nebo jiných částí Čech (Zdeněk „Wimpy“ Tichota, Martin Lehký, Pavel Plánka, Imram Musa Zangi ad.) www.rhythmdesperados.com

Michal Hejna (1961) jako profesionál debutoval již od 1978 v Originálním pražském synkopickém orchestru Pavla Klikara. Po maturitě na Stavební střední škole začal studovat na Konzervatoři v Praze hru na bicí nástroje u profesora Miloše Veselého. Před rokem 1989 působil kromě OPSO v dalších souborech: byl zakládajícím členem kvinteta ESP Štěpána Markoviče, se kterým vystoupil v televizním Studiu M a nahrál velmi ceněné album Espresso. S dalšími konzervatoristy působil v orchestru Transjazz (album Jazz Magma) a jako jeden z průkopníků elektrické fúze byl u vzniku skupiny Hot Line (alba Energy, na kterém hostoval americký sólista Darryl Kennedy, Still callin‘ a Lizard), hrál v bluesové kapele Krausberry, v orchestru Václava Hybše a strávil pět měsíců na lodi v Karibiku v komerčním angažmá. Po listopadu 1989 koncertoval a nahrával s ansámbly a sólisty jako Yandim Band, Panta Rhei,  Veleband (mj. alba Tribute to Karel Velebný, Ellington in Prague, Jazzové nebajky), Michal Prokop & Friends, Richard Müller, TUTU apod. V roce 1990 se stal producentem nového vydavatelství ARTA Records a od roku 1991 je manažerem AghaRTA Jazz Centra, ve kterém se stará o provoz AgharTA Jazz klubu a jako ředitel AghaRTA Prague Jazz Festivalu má rozhodující vliv na dramaturgický profil a organizační zajištění této významné akce. V posledních letech je stálým členem souborů Jiří Stivín & Co. (alba So what, Jiří Stivín 65), Luboš Andršt Group (Moment in time), AghaRTA Gang (album There is hope) atd.  www.agharta.cz

Boris Urbánek (1961) je jediným jazzovým leaderem v České republice, který se může pochlubit tím, že v roce 1988 dostal od samotného Milese Davise požehnání pojmenovat svou kapelu názvem TUTU. Do prvních pokusů s improvizovanou hudbou se pustil ve skupině Jazzová laboratoř v první polovině 80. let minulého století. ještě před ukončením studia na ostravské konzervatoři. Se spoluhráči, mezi nimiž byli mj. Ivan Myslikovjan, René Šimon nebo Jaroslav Šimíček, se přes bebopovou klasiku propracoval k modernějšímu projevu inspirovanému hudbou takových osobností, jako např. Chick Corea, Herbie Hancock nebo Miles Davis. Další zkušenosti pak získal při spolupráci s Martinem Kratochvílem, díky němuž objevil půvaby elektroniky nebo v Blues Bandu Petra Lipy, se kterým koncertoval v Československu, v mnoha evropských zemích i na Kubě. V letech 1986 – 1996 působil jako pianista, aranžér a skladatel Jazzového ostravského rozhlasového orchestru (JORO), se kterým při práci ve studiu a na koncertech potkal naše přední zpěváky a instrumentální sólisty z různých žánrů (např. Lucie Bílá, Jana Koubková, Dan Bárta, Karel Gott, Petr Janda, Jiří Stivín, Emil Viklický, Jan Spálený ad.). Svou skladatelskou invenci uplatnil při komponování hudby ke dvěma úspěšným muzikálům na ledě (Mrazík – 1998 a Romeo a Julie – 2003) i jako autor hudby k mnoha divadelním a rozhlasovým hrám, i televizním pořadům. Jazzovou stránku své tvorby pak prezentoval na albech Mr. Jazzman a Sundance a na společném projektu s Emilem Viklickým nazvaným UV Drive. Všestranný instrumentalista je také uměleckým šéfem skupiny BBC (Boris Band Combination), a od roku 2008 také JORO, autorem hudby k animovanému filmu Báječná show a už řadu let patří k oporám lektorského sboru na Letní jazzové dílně Karla Velebného, kde předává své zkušenosti mladým jazzmanům. Aby toho nebylo málo, rozhodl se také pořádat festival Jazz Open Ostrava,  jehož již třetí ročník proběhne letos v červnu.

www.borisurbanek.com

Michal Žáček (1974) si studium na konzervatoři si zpestřoval návštěvami Letní jazzové dílny Karla Velebného ve Frýdlantu v Čechách. Po absolvování Ostravské konzervatoře se velmi rychle stal nejzaměstnanějším saxofonistou v regionu, kde se etabloval se svoji kapelou Gizd a jako sólista skupiny TUTU Borise Urbánka. Jeho melodický projev, improvizační invence a charismatické vystupování objevili po jazzových muzikantech i hudebníci za hranicemi tohoto žánru, a postupně ho pro pravidelnou spolupráci nebo pohostinská vystupování získali mj.Jarek Nohavica,  Peter Lipa, Richard Müller, Jana Kirschner, kapely Buty, -123 minut ad.

Martin Lehký (1973) studoval hru na kontrabas na Státní konzervatoři v Praze, na baskytaru na Konzervatoři Jaroslava Ježka a jako frekventant rovněž poznal atmosféru Letní jazzové dílny Karla Velebného. Z někdejšího nadějného talentu vyrostl v jednoho z nejvyhledávanějších baskytaristů – je stálým členem Big Bandu Felixe Slováčka a skupiny Petra Maláska doprovázející Lucii Bílou Vedle toho spolupracuje s předními osobnostmi české jazzové scény. V současnosti hraje především v kvartetu Františka Kopa a Sax Time Bedřicha Šmardy, ale jeho schopností bylo také využito při doprovázení zahraničních hostů (James Moody, Vince Mendoza, Tony Lakatos, ad.)

 

Místo konání:

321 East 73rd Street
NY 10021 New York
Spojené státy americké

Datum:

27.3.2010 0:00 - 0:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala