Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

28.5.2019 18:00

Koncert / Promítání / Diskuze: INFLUENCES & INITIATIVES / New York – Ostrava

The S.E.M. Ensemble a hosté představí hudbu skladatelů Browna, Luciera, Heflina, Wolffa, Vítkové a Kotíka. Koncertu bude předcházet filmová projekce a diskuze na téma Ostravské Dny.

Koncert / Promítání / Diskuze

VLIVY & INICIATIVY: 20 let Ostravských dnů 
The Orchestra of The S.E.M. Ensemble

28. května, v 18 hodin promítání v kině v BHN a ve 20 hodin koncert ve Velkém sále

Ostravská čtyřka: Earle Brown, Petr Kotík, Christian Wolff, Alvin Lucier v atelieru Earle Browna,
příprava na první ročník Ostravských dnů, New York, 2001.


PROMÍTÁNÍ A DISKUZE
18:00 v kině

RSVP na promítání (omezená kapacita) 
Přidejte se k nám v 18 hodin na promítání video záznamu z Ostravských dnů. Po promítání bude následovat diskuze s účastníky minulých Ostravských dnů o vlivu festivalu v Evropě i Americe.

KONCERT: S.E.M. Ensemble
20:00 ve Velkém sále

RSVP

S.E.M. Ensemble
Petr Kotik, Dirigent

PROGRAM
Christian Wolff / Trust
Alvin Lucier / Navigations for Strings
Lucie Vítková* / Nine
Petr Kotik / Nine+1
Anna Heflin* / Included/Excluded
Earle Brown / Available Forms I

*Rezidentky Ostravských dnů

NÁSLEDUJE RECEPCE

Christian Wolff před zkouškou své kompozice „Ordinary Matter“ pro 3 orchestry, Janáčkova filharmonie Ostrava na festival MaerzMusik, Berlín, 2014.


Myšlenka Ostravských dnů vznikla v roce 1999. Byl jsem tehdy požádán festivalem Pražské jaro, abych uspořádal koncert skladeb pro tři orchestry „Hudba v prostoru“. Na programu byly "Gruppen"  Karlheinze Stockhausena, "Diamonds" Alvina Luciera (světová premiéra), "Modules I, II, III" Earle Browna (první kompletní představení) a Giovanni Gabrielliho "Sacrae Symphoniae" (1597). Byl to koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava, s hostujícími hudebníky z New Yorku (S.E.M. Ensemble) a dalších evropských zemí. Jednotlivé orchestry simultánně dirigovali, vedle mě, Zsolt Nagy a Christian Arming.

 Zkoušky v Ostravě trvaly tři týdny a během té doby (byla to moje třetí návštěva Ostravy), jsem poznal mimořádný potenciál města: tři zkušebny na filharmonii (do každé se vejde celý orchestr), nově postavená konzervatoř a nekonvenční sály, včetně rozsáhlých průmyslových prostor. Napadla mě tehdy myšlenka Ostravských dnů. Každý, s kým jsem v Ostravě mluvil, byl ochoten tomuto projektu pomoct (na rozdíl od kolegů v hlavním městě, kteří si ťukali na čelo).


Trojhalí  Ostrava, koncert pro 3 orchestry, Ostravské dny 2015.
Zazněla díla pro 3 orchestry od Karlheinze Stockhausena, Petra Kotíka a Philla Niblocka


Když jsem se vrátil do New Yorku, požádal jsem Earla Browna, Christiana Wolffa a Alvina Luciera o spolupráci. Na základním konceptu jsme se shodli: 3týdenní projekt s přednáškami, prezentacemi, workshopy, diskusemi a festivalová série koncertů. Pak přišel první významný grant od newyorské nadace Trust for Mutual Understanding a s podporou ostravských institucí a osobností veřejného života se Ostravské dny staly skutečností. Sešli jsme se tedy, my čtyři, v ateliéru Earle Browna a začali pracovat na detailech Ostravských dnů. 

Koncepce Ostravských dnů byla ovlivněna New Yorkem v kombinaci s evropskými možnostmi, které jsou v Americe nemyslitelné. Vzájemné ovlivňováni Ameriky a Evropy je na Ostravských dnech jednoznačně vidět. Co je ale stejně významné (a co si málo kdo uvědomuje) je zpětný vliv, který má Ostrava na americkou hudbu, a to jak na významné skladatele, tak na mladou generaci. Bez Ostravy a Ostravských dnů by celá řada mimořádných projektů nikdy nevznikla. Myslím tím tvorbu rozsáhlých dimenzí, těch důležitých kompozic, které často určují skladatelův přínos historii – velká orchestrální díla skladatelů jako Phill Niblock, Pauline Oliveros, Alvin Lucier, Christian Wolff, včetně mých vlastních kompozic. To stejné lze říct o mladých skladatelích z USA, jako jsou Jack Callahan, Ben Richter, James Falzone, Eli Greenhoe, David Kant, Ravi Kittappa, a mnoho dalších. Zásadní díla pro velká orchestr, nebo pro kombinaci několika orchestrů která byla tvořena pro Ostravu by dnes neexistovala.

„Three Petals“ od Philla Niblocka v provedení Janáčkovy filharmonie Ostrava,
Kotík, Kalitzke, Gupta, dirigenti. Forum Karlín, Praha, 2016


První bienále institutu a festivalu Ostravské dny se konalo v roce 2001, i když v květnu 2019 to bude 20 let od momentu, kdy se myšlenka na tento projekt zrodila. Od té doby se v Ostravě vystřídalo 69 mladých a začínajících skladatelů z USA – mezi nimi jsou dnes již známí skladatelé, například Alex Mincek, Noni Epstein, Sam Hilmer, Kate Soper, James Ilgenfritz, Matthew Welch a Carolyn Chen (z celkového počtu 196 – účastníků z celého světa včetně Jižní Afriky, Evropy, Austrálie, Ameriky, atd.). Tito mladí skladatelé pracovali a spolupracovali se se skladateli jako George Lewis, Bernhard Lang, Kaija Saariaho, Elliott Sharp, Rebecca Saunders, Roscoe Mitchell, Miroslav Srnka, Louis Andriessen, Philip Glass, Martin Smolka, Jennifer Walshe, Marc Sabat, Muhal Richard Abrams, Carola Bauckholt a mnoho dalších (plus téměř pokaždé s Wolffem, Lucierem a mnou).

28. května, se v Bohemian National Hall uskuteční – v 18h promítání dokumentů a diskuse; – ve 20h koncert. Večer se bude konat za přítomnosti minulých i letošních účastníků Ostravských dnů. Mezi budou  též Alvin Lucier, Elliott Sharp a hudební kritik Kurt Gottschalk, který referoval o festivalech v letech 2011, 2013 a 2015.

                                                                                               - Petr Kotik, April 2019


Pauline Oliveros a Janáčkova filharmonie Ostrava po premiéře „Four Meditations for Ostrestra“,
olo akordeon (Oliveros) a 110-člený orchestr. Dirigoval Petr Kotík, Španělský sál Praha, 1997

Pauline Oliveros a Janáčkova filharmonie Ostrava po premiéře „Four Meditations for Ostrestra“, olo akordeon (Oliveros) a 110-člený orchestr. Dirigoval Petr Kotík, Španělský sál Praha, 1997
Místo konání:

Bohemian National Hall, 321 East 73rd Street
NY 10021 New York
Spojené státy americké

Datum:

28.5.2019 18:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce

dní předem